10°
Vojtech
23.4.2024
Nový český slávik má problém! Obrovská kritika za pesničku o znásilnení!

Zdroj: Instagram/MZ

Po svojom triumfe v ankete Český slávik, sa Marek Ztracený (36) dočkal už na druhý deň studenej sprchy. Okrem množstva gratulácií ho zarazili veľmi ostré komentáre od istej skupiny žien, ktoré majú problém s obsahom textu piesne "Stáva sa to aj v lepších rodinách". Organizácia Konsent totiž na speváka zaútočila kvôli jeho pomerne starej piesni, ktorá vyznieva, ako nabádanie na sexuálne násilie, tzv. rape culture. Ztracený z toho vyšiel ako sexuálny predátor a podporovateľ násilia na ženách.

Marek Ztracený svoje umiestnenie ako najpopulárnejší spevák aj absolútny víťaz v počte hlasov v ankete Český slávik, ktorá sa obnovila vďaka miliardárovi Karlovi Janečkovi po štyroch rokoch, zobral so všetkou skromnosťou. "Český slávik je Ztracený. Ale v mojom srdci je jediný Slávik a túto cenu by som chcel poslať tam hore Karlovi Gottovi," konštatoval s pokorou. Tento sympatický spevák má veľmi širokú základňu fanúšikov. Z mladíka z Klatovska sa postupne vypracoval na speváka, ktorý zapĺňa divákmi aj tie najväčšie sály v Česku. V roku 2008 získal Českého slávika v kategórii Objav roka za pieseň "Strácíš" a z neznámeho speváka sa stala vychádzajúca hviezda.

Po piatkovom triumfe si na ňom zgustla Johanny Nejedlová, riaditeľka organizácie Konsent. Tá sa snaží pomáhať obetiam sexuálneho násilia a jeden song speváka je podľa nej ukážkou tzv. rape culture, kultury znásilnenia. Konsent dlhodobo bojuje proti sexuálnemu násiliu a iným stereotypom a chce presadiť zmenu legislatívy. Súčasný zákon o znásilnení stanovuje, že k nemu musí byť použitý fyzický alebo psychický nátlak. Ľudia z Konsentu tvrdia, že aj sex bez súhlasu je znásilnenie. Ztraceného pieseň tak skutočne vyznieva. "Pieseň na koncertoch nehráme a vlastne som zabudol, že ju mám. Pieseň postupne zo všetkých streamovacích služieb sťahujeme. Časť streamu už je stiahnutá, ale u niektorých ďalších to, žiaľ, môže trvať aj dny a týždne. V každom prípade na tom pracujeme,“ uviedol český slávik akceptujúc kritiku.

Text piesne Stáva se to i v lepších rodinách sa stal tŕňom v oku mnohých žien i mužov kvôli údajnému násilnému sexuálnemu podtónu:

Jedná sa o pieseň zo Ztraceného staršieho repertoáru s názvom "Stáva sa to aj v lepších rodinách". V rozhovore pre ŽivotvČesku.cz sa spolu s obvineným spevákom zamýšľali, kde sú hranice umeleckej slobody. Aj keď si Marek sype popol na hlavu, predsa len sa mu zdá, že je tento útok nie celkom férový. "Mrzí ma jediná vec, že mi ten spolok nezavolal, že nepovedali, že majú problém a či sa nad tým nechcem zamyslieť. Ja by som najskôr zareagoval a k nejakej sebareflexii došiel, asi k podobnej, ako teraz. Ale nerozumiem tomu, prečo deň po Slávikovi to začne kolovať, prečo niekde začne lietať pár vytrhnutých riadkov a začnú ma obviňovať z podpory znásilnenia, a dokonca mi začnú chodiť komentáre a začnú mi písať desiatky vulgárnych žien, ktoré ma osočujú, že som sa znásilnenia dokonca sám dopustil... " povedal sklamane Ztracený.

Po rokoch vystriedal Karla Gotta na tróne absolútneho Slávika práve spevák Marek Ztracený, k víťazstvu mu ako prvá zagratulovala vdova po maestrovi, Ivana Gottová:

Príspevok, ktorý zdieľa Marek Ztracený (@marekztraceny)

"Je to absolútne neuveriteľné. Zároveň prijímam tú kritiku a rozumiem tomu, že to asi trochu nevhodne napísané je. Ja som vtedy tú pieseň skladal s veľkou dávkou nadsázky a vlastne som zosmiešňoval toho muža, ktorý príde domov po pár pivách, ide za svojou ženou a myslí si, že bude veľký milenec a zaspí... Pravdou je, že keď to človek vytrhne z kontextu, tak to pôsobí naozaj divne. V budúcnosti sa podobnej piesni vyvarujem, som milujúci človek, mám rodinu, robím veľa charity, robím veľa dobročinných vecí a absolútne odmietam násilie na ženách. Tým by som to rád uzavrel a šiel by som od toho ďalej. Ja som zložil sto piesní, teraz sa rieši jedna jediná, som z toho prekvapený a je mi z toho smutno," dodal s tým, že už s Nejedlovou telefonoval a chce sa s ňou stretnúť aj osobne. Chcel by za všetkým dať bodku a zabudnúť na to.

Tu sú kontroverzné slohy z piesne:

Významně vedle tebe ležím
Přece se nevzdám tak lehce