14°
25.4.2024
Zbohom, Meky... Takto vyzerala posledná rozlúčka s legendou v Prahe aj v Bratislave

Slovensko aj Česko sa navždy rozlúčilo s milovaným spevákom Miroslavom Žbirkom. Po niekoľko týždňovom boji so zápalom pľúc odišiel na večnosť 10. novembra, vo veku 69 rokov, príliš skoro...

S úderom druhej hodiny sa v zaplnenej sieni strašnického krematória rozoznel Mekyho hlas a zaznela pieseň Jesenná láska. Vzápätí sa ale atmosféra zmenila, keď sa rozoznela dynamická skladba The Beatles plná lásky - All you need is love. Prevládali biele kvety, nepochybne odkazujúc na slávny Mekyho hit, o katafalk bola opretá aj gitara z bielych kvetov, no najvýraznejšie bolo obrovské biele srdce. Kus srdca v tej chvíli posielali Mekymu do hudobného neba nielen všetci prítomní, ale aj milióny fanúšikov. V prvom rade sedela okrem najbližšej rodiny aj prezidentka Zuzana Čaputová s partnerom, hneď vedľa nej Laco Lučenič, nechýbal ani končiaci český premiér Andrej Babiš.

Po tom, čo Meky svetu cez pieseň The Beatles odkázal, že jediné, čo potrebujeme, je láska, dostal slovo Juraj Čurný, hudobný expert, dramaturg a publicista. Upriamil pozornosť na známy moment, keď si ľudia navždy presne zapamätajú, čo robili, keď sa dozvedeli mimoriadne smutnú správu. "Správa o odchode niekoho, kto sa výrazne zapísal do život a sŕdc rôznych generácií. V stredu podvečer sme zažili niečo podobné. ... Náš Meky zomrel," priblížil ten neuveriteľný moment z minulého týždňa.

Pozrite sa, ako vyzerala posledná rozlúčka v Prahe:

​Čurný vyzdvihol Mekyho oddanosť a lásku rodine. "Je nádherne symbolické, že tá princezná z legendárneho muzikálu Neberte nám princeznú sa volala Katka," venoval slová aj Mirovej životnej láske, manželke Kateřine. "Česká a slovenská hudobná scéna strácajú jednu zo svojich najvýraznejších osobností," zhodnotil Čurný a má úplnú pravdu. "Mal ľudí rád a vedel im to dať najavo svojím typickým, nenúteným, žbirkovským spôsobom," pripomenul to, čo mali ľudia na Mekym najradšej, toho večného chlapca v ňom.

Na Mekyho spomínajú v Prahe, v Bratislave, aj v Londýne:

Príspevok, ktorý zdieľa Miro Zbirka (@mirozbirka)

Po príhovore Juraja Čurného zaznela prieseň Fair Play a potom opäť energický hit, tentorkát od The Kinks - Waterloo Sunset. "Keď sa v stredu 10. novembra rozniesla správa, že Miro Zbirka zomrel, prežívali sme všetci asi rovnaký pocit - že nám do člna tečie voda," pomohol si veršom zo známej Mekyho piesne vo svojom príhovore Jan Vedral, autor Žbirkovej životopisnej knihy Zblízka. "Bol ojedinelým príkladom toho, že aj na najvyššom poschodí šoubiznisu sa dá toľké roky, naprieč režimami, existovať slušne, bez podliezania, džentlmensky, s vlastnou víziou, s vlastnými pesničkami, bez toho, žeby človek stratil tvár a relevanciu. Poznal ho každý, no predsa pre neho bola typický istá nenápadnosť," krásne opísal Vedral  Mekyho. "Prijať text z jeho piesne Čo bolí, to prebolí, teraz, keď sa s ním lúčime, je obzvlášť ťažké," uzavrel Mekyho kamarát a autor knihy. Nasledovala pieseň Čo bolí, to prebolí a po nej jeden z najväčších Mekyho hitov, hoci sa to len ťažko určuje, Balada o poľných vtákoch. A potom už dostal Meky svoj posledný, dlhotrvajúci potlesk v stoji a opona sa zatiahla navždy. Z obradnej siene prítomných odprevádzala pesnička Prvá. Ďakujeme, Meky.

​Na Mekyho si zaspomínali aj v Bratislave, pri lavičke na Račianskom mýte, kde Žbirka šťastnou náhodou svoju kariéru začal. Ako si tam mladučký hrával na gitare a spieval, zavolali do neďalekej skúšobne v kultúrnom dome BEZ - skúšal tam práve Modus a hľadali speváka. A tak sa zrodila jedna z našich najväčších speváckych hviezd. Rozlúčiť s Mekym sa prišlo zhruba 150 ľudí, miestami sa smiali, miestami plakali, spievalo sa, hralo na gitare, Mekyho súčasníci si zaspomínali na časy, keď sa ako chlapci preháňali po dvoroch okolo Račka, a napokon - počúvali sa piesne, z ktorých len ťažko vybrať tú naj. Potlesk zaznel mnohokrát, aj na záver, keď sa všetci zhodli, že hoci tu už Meky nie je,  v srdiach fanúšikov je navždy nesmrteľný.