29.3.2024
Škaredý spor bratov Nedvědovcov medzi ich synmi! TOTO je úplná drzosť, zúri Honzov syn!

Ako to už zvyčajne býva, spory o majetky sa vedú aj v tých najlepších rodinách. Je tomu tak aj v rodine Nedvědovcov. Iba nedávno zomrel jeden z dvojice legendárnych bratov z niekdajšej slávnej folkovej skupiny Brontosauři, František Nedvěd (†73), a už je na svete spor o peniaze. Pričinil sa o to syn Honzu Nedvěda (74), Jan Nedvěd mladší (50). Aj keď sa s otcom roky nestretáva, postavil sa na jeho stranu v dôležitej otázke.

Bratia Nedvědovci boli svojho času nesmierne populárni. Doteraz sa všade hrajú a spievajú ich pesničky, ktoré sa stali evergreenmi a poznajú ich celé generácie. Žiaľ, obaja mali zjavne horúce hlavy a v jeden moment pred časom svoju spoluprácu nie práve priateľsky ukončili. Roky sporov medzi nimi neuhasila ani nedávna smrť Františka. Akoby symbolicky odovzdali túto nešťastnú štafetu svojim synom - Jánovi Nedvědovi mladšiemu (50) a Františkovi Nedvědovi mladšiemu (47). Jan mladší síce s otcom nevychádza už roky, ale v otázke nárokov na autorstvo textov má celkom jasno a prikláňa sa na stranu svojho otca, píše portál Blesk.cz. Hnevá ho, že sa spochybňuje výlučné autorstvo jednej z najslávnejších piesní.

František Nedvěd údajne pred rokom a pol požiadal Ochranný zväz autorský (OSA) o spoluautorstvo azda najznámejšieho hitu Nedvědovcov, Stánky. Dovtedy sa ako autor hudby a textov uvádzal výlučne jeho brat Jan. "Často o tom hovoril, preto sa to tiež rozhodol riešiť s OSA. Ale neviem, ako to dopadlo,"  potvrdil teraz pre Blesk aj Františkov syn. Toto napohľad nekonfliktné vyhlásenie však veľmi nahnevalo jeho bratranca, Honzu Nedvěda mladšieho. Aj keď má s otcom dlhoročné problémy a nekomunikujú spolu, je na neho v rámci jeho zásluh v autorskom umení predsa len patrične hrdý.

Spor sa týka notoricky známej piesne Stánky, vypočujte si ju zo záznamu z koncertu bratov Nedvědovcov:

Na obhajobu otca volil Jan Nedvěd mladší pomerne ostrý tón. "To, že niekto spochybňuje autorstvo piesní môjho otca, považujem za veľkú drzosť!" ohradil sa za otca Honzu Nedvěda. "Autorom najväčších hitov môjho otca a strýka ako sú Stánky,  Růže z papíru či Valčíček, je - a to je do budúcnosti nemenné - výlučne môj otec Jan Nedvěd! Strýko František zložil len pár piesní. On bol skrátka výborný interpret, ale nie veľký autor," tvrdí s istotou Honza, ktorá mal inak svojho strýka rád a oceňoval, ako bol, na rozdiel od jeho otca, veľmi rodinne založený.

Aj slovenských umelcov nedávna smrť Františka Nedvěda veľmi zasiahla:

Príspevok, ktorý zdieľa Zuzana Smatanová (@zuzanasmatanova)

"Prehlásenie, že strýko František napísal aj Stánky, je veľmi neetické - aj keď na druhej strane chápem, že je treba platiť šeky..." nedával si servítky pred ústa Honzov jediný syn. Ako je známe, OSA platí oveľa viac peňazí za autorstvo skladieb ako za ich interpretáciu. A Stánky je jedna z najviac hraných českých piesní vôbec. "Toto je asi prvý raz, keď je lepšie, že je otec dlhodobo zavretý vo svojom domčeku v Čerčanoch a o ničom, čo sa píše a hovorí, vlastne nič netuší. Dostalo by ho to celkom iste do hrobu...,"  zdôraznil dotknutý syn slávneho Honzu Nedvěda, ktorý žije mimo Prahy so svojou mladou manželkou pri brehu jeho obľúbenej rieky Sázavy.