14°
Žigmund
2.5.2024
Otrasné zneuctenie! Vandali hanebne poškodili hrob Karla Gotta!

Niekedy je až neuveriteľné, čo sú ľudia, či už v zúfalstve, alebo z prostej zloby schopní urobiť. Najmä v časoch pandémie, keď sa doslova žiada, aby boli ľudia súdržní, tolerantní a ohľaduplní sa čoraz častejšie stáva pravý opak. Niektorí dokonca nemajú ani úctu k mŕtvym, o čom sa mohli presvedčiť fanúšikovia a blízki zosnulých českých speváckych hviezd Evy Pilarovej a Karla Gotta. Miesto ich posledného odpočinku si neznámy páchateľ vybral na nehanebnú rabovačku.

Podľa informácií, ktoré priniesol český denník Blesk sa vandali a zlodeji vybúrili na náhrobku zosnulého speváka Karla Gotta (†80) a odlomil z neho cennú sošku pozláteného slávika, ktorý od pohrebu strážil miesto majstrovho posledného odpočinku. Nehanebnú krádež odhalili jeho fanúšikovia, ktorí si ho prišli k hrobu uctiť. Stalo sa to iba týždeň po tom, ako niekto ukradol ozdoby z pomníka ďalej speváckej legendy, Evy Pilarovej.

Ešte v polovici marca 2021 priniesol spomínaný denník informáciu o vandalizme, ktorý neznámi páchatelia vykonali na pomníku Evy Pilarovej (†80). Otrasný pohľad na poškodený náhrobok sa naskytol vdovcovi po legendárnej speváčke, Jánovi Kolomazníkovi. Ani nie o týždeň neskôr sa scenár zopakoval a neznámi vandali sa vrhli aj na náhrobok Karla Gotta, ktorý leží iba pár metrov od hrobu Evy Pilarovej na pražskom cintoríne Malvazinky. Páchatelia z neho doslova vylomili kamenný podstavec, na ktorom sedel drobný pozlátený vtáčik z dielne akademického architekta Jiřího Deyla a inžiniera Pavla Štrunce, ktorý symbolizoval Gottove životné zanietenie pre spev.

Takto sa verejnosť rozlúčila so svojím idolom 12. októbra 2019:

"Ľudská úbohosť nepozná hranice," nezmohla sa na viac slov jedna z komentujúcich. Avšak mnohí vo svojich komentároch neváhali pritvrdiť a zlodejovi by dopriali tie najhoršie možné tresty. "Na cintorínoch sa kradne azda všetko, čo sa dá speňažiť. Aj obyčajné sviečky. To by musela byť všade gilotína, a každému, kto by mal snahu o premiestnenie, hneď mu useknúť pazúry," prišla s celkom surovým riešením iná komentujúca. Pravdou je, že podobnému vandalizmu pravidelne čelia nielen slávne osobnosti  ale aj celkom bežní ľudia, ktorí si chcú pamiatku po svojich najbližších symbolicky uctiť aspoň peknou výzdobou. Fotky poškodeného náhrobku Karla Gotta si môžete pozrieť v galérii TU.

Hrob Karla Gotta v októbri 2020 pri príležitosti smutného prvého výročia smrti doslova rozkvitol, malý slávik bol vtedy ešte na svojom čestnom mieste na pomníku:

Príspevok, ktorý zdieľa Karel Gott Agency (@karelgottagency)

Iba nedávno sa pritom riešila krádež obrazu zo súkromnej zbierky českého boháča Karla Janečka, ktorý namaľoval sám maestro Gott. Po obraze vysokej hodnoty a dolapení páchateľa vyhlásil Janeček v spolupráci s políciou oficiálne pátranie. Krádež slávika a nehanebný čin už komentovala aj rodina speváka prostredníctvom ich hovorkyne Aleny Stolzovej. "V poslednoom čase sa veci a darčeky z hrobu karla Gotta strácajú, nielen ten zmienený slávik. Je nám veľmi ľúto, čoho sú ľudia schopní," znelo v reakcii pre český denník od Stolzovej. Malého slávika iba pár dní po pohrebe na pomník umiestnila samotná vdova Ivana, ktorá ho dostala poštou od jedného z Gottových fanúšikov. To, či po páchateľoch vyhlásia pátranie a čin sa bude vyšetrovať, alebo slávika jednoducho nahradia, zatiaľ rodina nepotvrdila.