Jozef
19.3.2024
Podvod! Odhalenie Ivany Gottovej už vyšetruje polícia!

Veľké ilúzie o ľuďoch si už asi nerobí nikto. Po svete chodia kadejaké "prípady", obvykle k nepekným činom motivované peniazmi. Zrejme to bol aj prípad, ktorý sa aktuálne odohral v Česku. Do aukcie sa dostal obraz Karla Gotta. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by išlo skutočne o jeho dielo.

Karel Gott bol všetstranný umelec. Venoval sa nielen spevu, ale párkrát predviedol aj herecké umenie, dokázal ľudí skvelo pobaviť aj hovoreným slovom a v neposlednom rade bol aj maliar. Hoci sa k tejto záľube dostal až vo vyššom veku, stihol vytvoriť desiatky diel, ktoré sú dnes veľmi slušne cenené, tobôž po jeho smrti. Do dražby sa v istom českom aukčnom dome dostal najnovšie obraz Zátišie s ružami, píše portál Blesk.czSignatúra, teda podpis autora, znela jasne - Karel Gott.

Zrejme by nikomu ani nenapadlo pravosť diela, ktoré prešlo prvotným posúdením odborníkov v aukčnej sieni spochybniť. No ozvala sa vdova po Karlovi, 44-ročná Ivana. Podľa nej išlo o podvod.

O živote po boku Gotta práve vyšla kniha jeho bubeníka, s prispením Dominiky Gottovej:

​Gottová tvrdila, že obraz nevznikol rukou jej manžela. "Nie je si vedomá toho, žeby jej muž kedy taká obraz namaľoval. Nie je to jeho štýl, ani podpis nesedí," povedala Aneta Stolzová, hovorkyňa Gottovej rodiny. Na čo sa ozval majiteľ aukčnej siene, Jaroslav Jakubec: "Dielo sme absolútne zodpovedne posúdili a ide bezpochyby o majstrov obraz z roku 1981". Vzhľadom k tomu, že Gott mal obraz namaľovať 17 rokov pred zoznámením s Ivanou, zdalo sa, že argumenty sú na strane dražiteľa. No potom sa do prípadu zapojili ďalší odborníci.

obrazyvaukci.cz

"V žiadnom prípade sa nejedná o obraz o Karla Gotta. Signatúra bola doplnená druhotne a svojím prevedením ani v najmenšom nezodpovedá spôsobu, ako Gott diela podpisoval," uviedol pre Showtime akademický maliar a znalec Martin Martan, ktorý upresnil, že sú vidieť aj zmeny v ľavom dolnom rohu obrazu. Majiteľ aukčnej siene sa vzápätí začal kajať: "S najväčšou pravdepodobnosťou sme sa stali obeťami podvodu, ktorý v tejto chvíli prešetrujeme. Naše obvyklé procesy, pri ktorých obrazy do aukcie prijímame, žiaľ, neodhalili, že ide o falzifikát. Klientom sa ospravedlňujeme a prípad posúvame na prešetrenie Polícii ČR". Obraz, ktorého vyvolávacia cena bola len 1000 českých korún, teda 40 eur, pochopiteľne stiahli z dražby. Gottová verí, že pre neúctivé zneužívanie mena Karel Gott bude spravodlivosti učinené zadosť. Kto dal obraz, ktorý mal pôvodne dostať k narodeninám komunistický pohlavár Lubomír Štrougal, do aukcie, známe nie je, neželal si byť menovaný.