22°
Viola
18.5.2024
Slávny Spielberg sa postavil PROTI trendu "scitlivovania"! Žiadny film by sa nemal meniť, tvrdí!

Posledné roky sa dáva stále väčší dôraz na tzv. scitlivovanie či korektnosť, aby sa náhodou niekto neurazil či nepohoršil. Na jednej strane sa to dá chápať ako zvýšenie ľudskej empatie, na druhej to ale môže zvádzať k farizejstvu a neúprimnosti v spoločnosti, keď si berie moc hlučná menšina. Na túto tému sa aktuálne rozhovoril slávny režisér Steven Spielberg (76), ktorému sa nepáči ani zasahovanie do autoských diel.

​​Nedávneho summitu Time's 100 v New Yorku s lídrami globálnej komunity Time 100,  ktorí mali hľadať riešenia a povzbudiť na kroky smerom k lepšiemu svetu, sa zúčastnil aj filmový tvorca Steven Spielberg. No prekvapivo, trúfol si postaviť sa proti trendu scitlivovania a skresľovania faktov a umenia, čoho žiarivým príkladom je aktuálne mätúci dokument o Nefertiti, ktorú si zahrala v rozpore s pôvodom egyptskej kráľovnej Afro-Američanka.

​Spielberg vo svojom príhovore vyjadril ľútosť nad tým, že aj on podľahol tlaku a z neskoršej verzie jeho sci-fi trháku ET Mimozemšťan z roku 1982 dovolil odstrániť zbrane: "Vo verzii k 20. výročiu boli strelné zbrane nahradené vysielačkami. Bola to chyba," uviedol na pódiu. "Nikdy som to nemal urobiť. ET je produktom svojej doby. Žiadny film by sa nemal revidovať na základe objektívov, cez ktoré sme teraz buď dobrovoľne, alebo nútení nazerať," zhodnotil racionálne. Režisér celkovo kritizoval myšlienky a postup opätovného upravovania starších filmov, aby sa uspokojili moderné trendy.

Spielbergov slávny ET, jeden z najúspešnejších filmov v histórii:

Nie je to v jeho prípade ale nič nové, Spielberg už v roku 2011 avizoval, že zbrane sa do tohto filmu vrátia pri premiére k 30. výročiu, pričom vysvetlil, že bol "sklamaný" sám zo seba. Na summite k tomu teraz ešte dodal: "Nikdy som sa nemal zahrávať s archívmi vlastnej práce a nikomu to neodporúčam. Všetky naše filmy sú akýmsi ukazovateľom toho, kde sme boli, keď sme ich nakrúcali, aký bol svet a čo svet prijímal, keď sme tie príbehy dostali von. Takže mi je naozaj ľúto, že to takto máme vonku." Nielen jeho diela však boli až nezmyselne upravované v duchu tejto zmätenej doby a myslenia ľudí.

Spielberg má na konte aj skvelý film Chyť ma, ak to dokážeš:

Spielberg sa vyjadril aj ku kontroverznej reedícii diela Roalda Dahla, v ktorom sa napríklad menili slová ako "tučný" na "obrovský" a "škaredý a zvierací" len na "zvierací". "Nikto by sa nikdy nemal pokúšať vytiahnuť čokoládu z Willyho Wonku! Nikdy!" povedal žartom, no pointu myslel vážne. "Pre mňa je to posvätné. Je to naša história, je to naše kultúrne dedičstvo. V tomto smere neverím v cenzúru," nazval veci odvážne pravým menom. Ale autorov, ktorých diela boli v poslednej dobe upravené cez optiku scitlivovania, patria aj nedotuknuteľné spisovateľské hviezdy Agatha Christie či Ian Fleming a dalo by sa vymenovať aj mnoho ďalších. Ešteže sa našla autorita, ktorá si dovolí proti tomu namietať, aby nedopadla súčasná civilizácia v duchu Orwella a jeho slávnej knihy 1984.