Zatiahnuté, dažďové prehánky
12°
Ľudmila, Ľudomila
16.9.2024
Hviezda kapely Queen vydesila fanúšikov! Brian May utrpel mŕtvicu!

Znepokojivá správa prišla z Veľkej Británie. Gitarista skupiny Queen Sir Brian May (77) prezradil, že nedávno utrpel menšiu mozgovú príhodu, po ktorej nemohol používať ľavú ruku. So zverejnením správy počkal evidentne až na moment, keď už bude môcť konštatovať, že je v poriadku.

​May sa prihovoril fanúšikom prostredníctvom videa a po znepokojivej správe pridal aj pozitívne informácie, že sa mu už obnovila schopnosť pohybu natoľko, aby sa mohol venovať svojej najväčšej záľube. "Dobrou správou je, že po udalostiach posledných dní môžem hrať na gitare. Hovorím to preto, lebo to bolo neisté, pretože ten malý zdravotný zádrhel, ktorý som spomínal, sa stal asi pred týždňom a nazvali ho menšou mŕtvicou. Zrazu - z ničoho nič - som túto ruku vôbec neovládal. Takže musím povedať, že to bolo trochu desivé," zveril sa miliónom svojich priaznivcov.

Pochválil lekárov v nemocnici Frimley v Surrey, a neodpustil si ani vtipnú a zľahčujúcu poznámku na to, že ho viezla sanitka: "Blikali modré svetlá, veľmi vzrušujúce". Od lekárov dostal pokyny, čo všetko má alebo nemá robiť. "Nesmiem ísť von - teda nesmiem šoférovať, nesmiem nastúpiť do lietadla, nesmiem príliš zvýšiť srdcovú frekvenciu," vymenoval a dodal, že to nie je žiadny problém dodržať. Video nakrúcal vonku a práve bolo počuť lietadlo, tak opäť zažartoval: "Nemám dovolené, aby nado mnou lietali lietadlá, čo by ma stresovalo. Ale som v pohode."

Príspevok, ktorý zdieľa Sir Brian May (@brianmayforreal)

Priznal, že keď sa drobná mozgová príhoda stala, verejne nič nepovedal, pretože "naozaj nechcem súcit". Aj fanúšikov vyzval, aby mu zbytočne nič nepísali, "pretože mi to zahltí schránku a to neznášam". Mŕtvica je pritom vážny život ohrozujúci zdravotný stav, ku ktorému dochádza, keď sa preruší prívod krvi do časti mozgu. Jedným z príznakov je často slabosť alebo necitlivosť v jednej ruke, ako aj pokles jednej strany tváre a nezrozumiteľná alebo skreslená reč. Existuje aj príbuzný stav nazývaný prechodný ischemický záchvat, pri ktorom dôjde k dočasnému prerušeniu prívodu krvi do mozgu, čo často spôsobí tzv. „mini mŕtvicu“, v tom duchu sa vyjadroval aj slávny gitarista.

Takto si v Bratislave strihol hit s kapelou Offspring:

Mayova mŕtvica prišla štyri roky po tom, čo prekonal "malý" infarkt. Vtedy povedal, že bol šokovaný, keď si uvedomil, že nie je taký zdravý, ako si myslel, a že sa ocitol "veľmi blízko smrti". Podstúpil operáciu, pri ktorej mu boli vložené tri stenty - malé trubičky na udržanie otvorených zablokovaných tepien. Mayova hra na gitaru, písanie piesní a spev pomohli skupine Queen stať sa jednou z najväčších svetových kapiel v 70. a 80. rokoch. Napísal hity ako We Will Rock You, Who Wants to Live Forever a Flash a na ďalších sa podieľal ako spoluautor. May je známy aj svojím aktivizmom za práva zvierat a v roku 2007 získal doktorát z astrofyziky, 36 rokov po tom, čo sa vzdal dokončenia svojej dizertačnej práce, keď sláva prepukla naplno. Tento rok bol aj v Bratislave s medzinárodným festival astronómie a vedy Starmus a dokonca pri viacerých príležitostiach aj zahral na gitare.