19°
29.3.2024
Elán už nikdy nebude ako predtým. Jožo Ráž oplakáva smrť člena tímu!

Pri slávnych kapelách všetci velebia členov skupiny a predovšetkým jej lídra, no obvykle to ani zďaleka nie je len tých pár známych tvárí, ktoré sa zaslúžili o úspech. Najmä veľké kapely a hviezdy sú obklopené tímom ľudí, ktorí nemalou mierou prispevajú k tomu, aby všetko fungovalo. V prípade hudby je nepochybne jedným z najdôležitejších ľudí zvukár. Elán o toho svojho, žiaľ, prišiel.

​Za úspechmi legendárnej skupiny Elán, ktorá svoje najväčšie úspechy zaznamenala za bývalého Československa, stál iste aj zvukár a hudobný technik Ján Červenák. Hoci o ňom a jeho súkromnom živote vie málokto niečo viac, pre členov kapely bol ako súčasť rodiny. Po jeho náhlom skone o ňom hovoria v spomienke na sociálnej sieti ako o skvelom kolegovi aj kamarátovi. Príčinu skonu však neuviedli.

Najvýraznejšou osobnosťou Elánu je nepochybne spevák Jožo Ráž (68). Ten mal naozaj so životom namále, keď v roku 1999 utrpel ťažké poranenie mozgu po svojej nehode na motorke po náraze auta. Keď sa po kóme navrátil k životu, zmenil sa jeho rebríček hodnôt aj životný štýl. Váži si zdravie a pre to, aby bol schopný vystupovať, robí veľmi veľa a dodnes cvičí pod vedením trénera. Na to, aby jeho hlas znel napriek hendikepu dobre, mal iste zásluhu aj zvukár Ján Červenák. "Jano Červenka bol vynikajúci odborník, zvukár a technik a okrem toho aj obchodník. Veľmi nám pomáhal svojou činnosťou a je nám strašne ľúto za to čo sa stalo," ocenil kamaráta a kolegu líder kapely.

Hudba Elánu už znela aj v úspešnom muzikáli:

​K trojke základnej zostavy Elánu patrí aj Ján Baláž (71) a Vašo Patejdl (68). Menovec zosnulého zvukára skupiny Jano Baláž na neho spomína s bolesťou: "Jano Červenka bol môj parťák v nahrávacom štúdiu a strašne veľa sme spolu spolupracovali. Jeho odchod veľmi ťažko nesiem." Baláž oslávil vlani na jeseň svoju sedemdesiatku veľkým koncertom, kde mu prišiel zaspievať aj Petr Janda z Olympicu s jeho dcérou Martou a v hľadisku boli ako pozvaní hostia ocitli aj jeho kolegovia z Elánu, iste nezabudol pozvať ani Červenáka.

Aj keď sa Vašo Patejdl už dávno osamostatnil, s Elánom aj naďalej spolupracoval a cíti, že tam stále patrí. Na roky ich najväčšej slávy, keď boli skvelým a zohratým tímom, vrátane zosnulého zvukára, iste nedokáže a ani nechce zabudnúť. "Jano Červenka bol môj kamarát, spolupracovník a parťák. Jeho stratu nesiem veľmi ťažko a je mi to strašne ľúto," odkázal v jeho spomienke. Jano Červenák je prvým elánistom, ktorý odišiel do hudobného neba. Ostatní ešte stále pozerajú do budúcnosti s nádejou a optimizmom. Najmä Baláž a Patejdl majú aj povinnosti voči svojim neplnoletým deťom a mladým manželkám. Kvôli nim, ako sa vyjadril svojho času Jožo Ráž, pokračoval v ďalšom vystupovaní aj po jeho nehode. Napokon, aby dostihli kolegov z The Rolling Stones, majú ešte čo robiť, hoci teraz ich čaká neľahká úloha nájsť nového zvukára.