Jasno
17°
Bratislava
Žigmund
2.5.2024
V. Csudai: Film v slovenských podmienkach je značná punkerina
Zdielať na

V. Csudai: Film v slovenských podmienkach je značná punkerina

Veľký rešpekt už tento mesiac na DVD!

"No vidíš, kámo," vraví výrečný násilník, keď jeho kolega päsťou zrazí jednu z hlavných postáv z bicykla na zem a kradne mu bicykel. "A za toto môže spoločnosť. Narodíš sa ako anjel a čo sa z teba stane?! No čo? Obyčajné skur...é krvavé hovado!" a uštedrí mu ďalší z kopancov.

Tých dostanú Michal (Stano Staško) a Peter (Števo Martinovič), dvaja mladí lúzeri, obyvatelia Petržalky a hlavné postavy počas filmu hneď niekoľko.

"Chcel som zachytiť ducha sídliska a dať ho do komediálneho zábalu. Nesnažil som sa o generačnú výpoveď, skôr o to, zachytiť obyčajných ľudí, preto sú tu typovo rôzne skupiny. Chcel som robiť komédiu o mladých pre mladých. Ale bavili sa na ňom aj staršie generácie, to som bol milo prekvapený. A prečo Petržalka? Býval som tam 6 rokov a je to podľa mňa najväčšie sídlisko, ktoré poznajú aj v Snine, aj v Čechách vedia, čo to je, že ide o obrovské škaredé sídlisko v Bratislave," hovorí o svojich zámeroch režisér a scenárista filmu Viktor Csudai.

Tomáš Farkaš

Film bežal v kinách už od marca tohto roku. Keďže kiná hlásili takmer vypredané sály, väčšine slovenského publika už film netreba predstavovať.

Veľký rešpekt je o "veľkom rešpekte"

Až žensky pôsobiaci Peter, ktorého všetci pokladajú za "teplého", a drsný Michal s monoklom pod okom a symbolom ženského prirodzenia namaľovanom na čele, proste a jednoducho prežívajú svoje dni v Petržalke, kým sa im do nich nepripletie a neoživí každodennú rutinu návštevník z Maďarska.

Toho práve prepadli dvaja filozofujúci násilníci a ukradli mu všetky veci. Potrebuje pomoc a sám ani netuší, ako si ho Petržalka pritiahne do svojich osídiel. Najskôr násilným prepadom, potom nežným pokušením - Michalovou sestrou a napokon opäť prepadom, ktorý je vyvrcholením filmu a zároveň až paradoxným spojením síl "dobra a zla" pre "dobro veci".

velkyrespekt.sk

21 dní trvajúce natáčanie a 10-tisíc eur, to je primitívna matematika, ktorá viedla k vzniku jedinečnej slovenskej komédie a vlastne aj jedinej svojho druhu. "Všetci hrali zadarmo, techniku sme mali požičanú, peniaze, ktoré som dával z vlastného vačku, pár sponzorov a VŠMU, išli do svetiel, optiky, benzínu, rekvizít a kostýmov. Ono sa to nezdá, ale to sa nazbiera. Fungovali sme v reálnych priestoroch, keď sme niekam prišli, tie priestory bytov sa neprerábali, ale niečo sa len upravilo a hotovo. Inak by sa to nedalo zrealizovať," rozpráva o podmienkach natáčania režisér.

Csudai tak dokazuje, že stačí mať čas, chuť a dobrú partiu ľudí na to, aby mohol vzniknúť technicky síce nie vycibrený film, ale film zodpovedajúci životu a autenticite. 

"Točili sme reálne na ulici, herci mali mikroporty, takže ľudia o tom ani nevedeli, že sa točí nejaký film. Mali sme takú situáciu, že sme točili práve prepadnutie Maďara na zastávke pred vlakovou stanicou a skupinka nemeckých turistov začala kričať a utekali aj s kuframi preč. Až potom si všimli kameru."

velkyrespekt.sk

Vo Veľkom rešpekte sa popri nehercoch a amatérskych hercoch objavili aj profesionáli. Mihli sa tu také mená ako Táňa Kulíšková, Matej Landl, či Roman Pomajbo. Tí sa svojich rolí s komediálnym nábojom zhostili s radosťou. "Matej Landl v úlohe Petrovho otca ma napadol ako prvý. Bez neho si to neviem predstaviť. Pomajbo mi zase hrával také malé úlohy, v jednom filme napríklad teplého reportéra. Už mi povedal, že by som konečne mohol natočiť film, kde bude hlavnou postavou," smeje sa Csudai.

"A tiež si neviem predstaviť v úlohe teplého hiphopera niekoho iného ako Tomáša Hafnera. On bol neherec, ale je to prirodzený talent a šoumen, ktorý si zo seba dokáže urobiť srandu. Viete, hiphop prezentujú tvrdí silní chlapci."

Slovenskému filmu dlho chýbala autenticita

"Film v slovenských podmienkach je značná punkerina," vysvetľuje ďalej. "Chýba mu autenticita napríklad 60. rokov. Možno ešte Šulíkova Záhrada je posledný film, ktorý ju má, ale ďalšie filmy - pýtam sa, kto ten film žije? Kde sú tí ľudia, ktorí takto žijú? Ako keby boli postavy nadnesené, nereálne pre mňa. Toho, koho opisujú, ja nepoznám. Pre mňa je film ten najlepší prostriedok, ako zachytiť dobu."

velkyrespekt.sk

"A prečo komédia... Chcel som sa baviť a chcel som baviť aj ostatných. Komédia je tenký ľad, lebo humor v nej je špecifický a dobový, majstrami sú tí, ktorí dokážu vytvoriť taký humor, na akom sa ľudia bavia aj po 50 rokoch. Môj film musí zhodnotiť doba, čas. Keď si to pozrú ľudia o takých 20 rokoch, posúdi sa, či ide o dobrú komédiu," hovorí Csudai a dodáva, "ja som s tým filmom spokojný. Mám pocit, že to je najlepšie, čo som doteraz spravil. Uvidím za dva roky, ako sa na to budem pozerať, keď budem mať potrebný odstup."

Pre joj.sk Csudai ešte prezradil, že 30. septembra sa chystá komerčná distribúcia filmu na DVD (malo by stáť približne osem eur) a budúci rok dokonca jeho televízne odvysielanie. Ak ste však milovníkmi festivalov, film po českých festivaloch navštívi tiež Budapešť.

Na poslednú otázku, či sa plánuje aj Veľký rešpekt 2 sa režisér zasmeje. "Dalo by sa, ale neuvažujem nad tým. Momentálne som zavalený prácou a na film človek potrebuje všetok svoj čas," dodáva.

"My vlastne robíme ľuďom službu!" odhaľuje pôvod a príčinu svojho konania jeden z násilníkov a prirovnáva sa k Ježišovi. "Tým, že ich oberáme o materiálne veci, tak...." Ako svoje večné filozofovanie zakončili a čo ich k tomu v živote Petra a Michala viedlo, nájdete už čoskoro na DVD.

Producent, réžia a scenár: Viktor Csudai, kamera: Števo Bučka, strih: Juraj Monošík, zvuk: Miloš Gluvňa, Norbert Bóka, scénograf a kostýmy: Erik Ivančík, obrazová postprodukcia: Braňo Pavlovič, hudba: Richard Lalík, Milan Uhrík, LA Legue, Dharma I.N.C., Haf, DNA, Jednota, produkcia: Barbara Hessová, Juraj Mravík asistent réžie: Anna Fifíková, hrajú: Števo Martinovič, Stano Staško, Dáša Šarkózyová, Peter Oszlík, Miroslav Málek, Tomáš Hafner /alias Haf/, Táňa Kulíšková, Matej Landl, Eva Sakálová, Júlia Horváthová, Peter Havasi, Richard Autner, Peter Šimún, Gregor Hološka, Roman Pomajbo.

Najčítanejšie