Skoro jasno
23°
Bratislava
Nina
12.7.2025
Je dôležité, akej značky sú hodinky agenta 007?
Zdielať na
TopStar

Je dôležité, akej značky sú hodinky agenta 007?

... Samozrejme, že nie, pokiaľ sú to Omegy

Product placement je celkom bežná vec, dobrý spôsob, ako pomôcť značke i filmárom, filmy samotné naň síce niekedy doplatia, ale koho to trápi? Nikoho, divák znesie onakvejšie veci. Predvádzanie konkrétnych značiek v kinematografii sa dokonca neraz stalo súčasťou filmového folklóru, typickým príkladom sú Bondovky. Je dôležité, akej značky sú hodinky agenta 007? Samozrejme, že nie, pokiaľ sú to Omegy. Dajme mu však na ruku Rolexky a uvidíme tú melu.

Product placement je totiž dôležitý aj pre čosi iné ako pre reklamu: dodáva filmu zdanie autentickosti. Žijeme obklopení značkami, sú súčasťou nášho prostredia, preto je dôležité, aby takto fungovali aj vo filmoch. Nikto nechce ďalšieho falošného fajčiara z Aktov X, ten človek mohol byť nebezpečný, ako chcel, fakt, že holdoval neexistujúcej značke cigariet, ho raz a navždy usvedčuje z klamstva.

Existuje zopár filmov, v ktorých je product placement taký zjavný, že už ani o filmy nejde, skôr o celovečerné reklamy. Tu je desať z takých filmov, respektíve desať značiek a produktov, ktoré sa dočkali svojich vlastných celovečerných reklám. Skutočných reklám, často veľmi sofistikovaných, predávajúcich nie značku, ale pocit s ňou spätý. Informujeme vás, na čo to je reklama, v akom filme a akým spôsobom. A aby sme kinematografiu nemohli obviňovať zo skrytého manipulovania divákom, neraz sa značka, ktorá sa predáva, objaví priamo v názve filmu. Prečo nie, veď reklama je čistá hra.

1. Avon (značka kozmetiky) vo filme Román pro ženy (Česko 2004, r. Filip Renč)

2. Mini Morris (automobil) vo filme Italian Job (The Italian Job, Veľká Británia 1969, r. Peter Collinson)

3. Mini Cooper (automobil) vo filme Lúpež po taliansky (The Italian Job, USA/Francúzsko/Veľká Británia 2003, r. F. Gary Gray)

4. White Castle (reťazec rýchleho občerstvenia) vo filme Pofajčíme, uvidíme (Harold & Kumar Go to White Castle, USA/Kanada/Nemecko 2004, r. Danny Leiner)

5. Ray Ban (slnečné okuliare) vo filme Muži v čiernom (Men in Black, USA 1997, r. Barry Sonnenfeld)

6. X-box (herná konzola) vo filme Kráľ videohier (Grandma's Boy, USA 2006, r. Nicholaus Goossen)

7. Tiffany (klenotníctvo, značka, pojem) vo filme Raňajky u Tiffanyho (Breakfast at Tiffany's, USA 1961, r. Blake Edwards)

8. Harley Davidson, Marlboro (motocykel, cigarety) vo filme Harley Davidson a Marlboro Man (Harley Davidson and the Marlboro Man, USA 1991, r. Simon Wincer)

9. Coca-Cola (nápoj) vo filme Raz, dva, tri (One, Two, Three, USA 1961, r. Billy Wilder)

10. Viedeň (mesto, turistická destinácia) vo filme

;NR=1" data-htmlarea-external="1">Pred úsvitom (Before Sunrise, USA/Rakúsko/Švajčiarsko 1995, r. Richard Linklater)

Podrobnejšie popisy jednotlivých filmov a produktov, ktoré propagujú  nájdete

na www.inland.sk v článku filmového publicistu Juraja Malíčka TU

Zdielať na

Najčítanejšie