Skoro jasno
Bratislava
Alena
27.3.2025
Rocková opera Matúš Čák Trenčiansky mala premiéru v Bratislave
Zdielať na
TopStar

Rocková opera Matúš Čák Trenčiansky mala premiéru v Bratislave

OPERA MATUS CAK

Zdroj: TASR/Martin Palkovič

V hlavných úlohách sa predstavili František Ďuriač, Sisa Sklovská, Dušan Jarjabek i Viki Matušovová

V hlavných úlohách sa predstavili František Ďuriač ako Matúš Čák, Sisa Sklovska ako Orlica-rozprávač, Dušan Jarjabek v postave kardinála Gentillsa, Viki Matušovová ako princezná Isabelle Anjou, rytiera Johnna hral Kamil Mikulčík, uhorského kráľa Karola Róberta Vilo Csontos. 

V postave smrti účinkuje Roman Volák, tridsaťnásobný majster sveta v bojových umeniach, akrobatické čísla v predstavení predvádzal Martin Sák. Hudbu nahrali Peter Farnbauer, Brunno Oravec a Patrick Simeonov, texty piesní okrem Doda Gombára napísali aj Miro Jurika a Juraj Soviar. Hudobné naštudovanie a dirigovanie predstavenia realizovala Iveta Viskupová.

Produkcia stála pred náročnou úlohou, pretože v koncertnom štúdiu musela "postaviť" kompletné javisko vrátane svetelného a zvukového vybavenia. Tým sa museli aj prearanžovať nástupy a pohyb hercov na scéne. K netradičným prvkom tejto opery patrilo použitie klasických bezdrôtových mikrofónov u sólistov a použitie zadnej videoprojekcie, na ktorej sa striedali obrazové dokrútky s reálnymi zábermi priamo zo scény.

V závere ponúkne historik Pavel Dvořák z projekčného plátna dejinný pohľad na obdobie panovania Matúša Čáka. Vďaka zvukovej aparatúre vyzneli dobre zborové spevácke scény v jednotlivých číslach (Čo priniesla rieka, Katedrála v Nitre) a najmä finále, v ktorom dominuje duet Orlice a Matúša.

Postavu Matúša Čáka naštudoval pôvodne Dušan Vitázek, rodák z Trenčína, člen Mestského divadla Brno. Keďže v termíne bratislavskej premiéry mal povinnosti v kmeňovom divadle, autori a producenti oslovili Františka Ďuriača, člena operného súboru SND. Ten už úspešne účinkoval v postave grófa Draculu v rovnomennom českom muzikáli pri jeho uvedení na Slovensku. "V podstate som naskočil do naštartovaného vlaku, oslovili ma, či by som sa na to nepozrel. Vždy som rád, keď ma niekto osloví, lebo o operných spevákoch sa hovorí, že nemôžu spievať také veci. Konzultoval som, ako má tá postava vyzerať, či je kladná, alebo záporná, táto má takú všehochuť," povedal Ďuriač.

"Už len to je dobrý začiatok, že je to v tejto sále, ktorú mám nesmierne rada, spievala som v nej už veľakrát, je akusticky dobrá a dúfam, že bol dobrý zvuk. Mám na ňu pekné spomienky, nahrávala som tu jeden projekt s Petrom Breinerom. To je rocková opera, ktorá na Slovensku ešte nebola, lebo ju nikto nenapísal. Ľubo Horňák je prvý, myslím, že sa mu to podarilo. Piesne sú melodické a sú pekné. Mali sme krátke skúšobné obdobie v Piešťanoch a je obdivuhodné, že sa to dalo dohromady. Všetci sme do toho išli s veľkou chuťou a tešíme sa, že sme to mohli dnes ukázať," povedala Sisa Sklovska.  

"Som veľmi šťastný, že sa nám podarilo priviesť Matúša do Bratislavy. Išli sme do veľkej neznámej, pretože sála Slovenského rozhlasu nemá históriu muzikálového alebo divadelného priestoru. Je to koncertné štúdio, myslím si však, že je to jeden z najlepších priestorov po akustickej a zvukovej stránke. Z tohto hľadiska som spokojný, pretože aj spevácke výkony išli hore. Fera Ďuriača sme oslovili krátko pred premiérou, našli sme predstaviteľa, ktorý je stvorený na túto rolu, je fyzicky vysoký, úžasný barytónový prejav, dobre pracuje s mikrofónom. Použitie mikrofónov bola moja a Gombárova tvrdohlavosť, lebo robíme nový žáner, rockovú operu, presnejšie povedané scénický koncert. Preto sme aj šli do sály v rozhlase", uviedol jeden z autorov Ľubomír Horňák.

Zdielať na

Najčítanejšie