Svetové módne značky strácajú luxus
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: E8Club/ilustračné
Boom módnych značiek vyvoláva obavy, že strácajú svoj luxusný lesk. Coco Chanel kedysi povedala, že luxus je opakom všednosti. Avšak zatiaľ čo veľké módne značky bojujú o najväčší podiel na globálnom trhu, niektorí sa pýtajú - kam sa podel luxus?
Vďaka masívnej globálnej kampani sa chanelovský emblém prepleteného dvojitého C stal rovnako rozpoznateľným ako zlaté oblúky reťazca rýchleho občerstvenia McDonald´s. A práve v tom je ten háčik, píše AP.
Módny dom Chanel, ktorý sa od smrti svojej zakladateľky v roku 1971 stal jednou z najväčších módnych firiem, predviedol v piatok svoju novú kolekciu modelovej konfekcie. Prehliadka, na ktorú sa prišla pozrieť rada celebrít, bola jednou z najsledovanejších udalostí parížskeho týždňa módy.
V prvých radách nechýbala americká herečka Kirsten Dunstová, ktorá si vymieňala dojmy s kolegyňou z filmu Marie Antoinetta Marianne Faithfullovou. V hľadisku bola aj britská speváčka Victoria Beckhamová.
Novinárka Dana Thomasová, autorka knihy Deluxe: How Luxury Lost Its Lustre (Deluxe: Ako luxus prišiel o svoj lesk), tvrdí, že luxusné značky stratili svoj punc po tom, čo veľké konglomeráty začali počas vlny akvizíc "požierať" rodinné módne podniky. "Začalo sa to masovo šíriť - podnikatelia začali nakupovať značky, zameriavať sa na logo, ktoré používajú od bikín cez kabelky až po šatky," povedala Thomasová AP.
Alexander/ilustračné
Vo svojej knihe popisuje, koľko výrobkov s prestížnym označením "made in Italy" alebo "made in France" v skutočnosti vzniká v rozvojových krajinách a v Európe dostávajú len záverečné kontúry. "Nekupujete to, čo si myslíte, že kupujete," poznamenala Thomasová. Vo svojej knihe konkrétne módne značky nemenuje. Mlčanie zachováva výmenou za to, že sa mohla dostať do ich tovární v krajinách ako Čína.
Na rozdiel od značiek Louis Vuitton či Gucci, ktoré vlastnia skupiny LVMH respektíve Gucci Group, je Chanel spoločnosťou, ktorá nezverejňuje svoje hospodárske výsledky. I tak je ale považovaná za jednu z hlavných luxusných značiek.
Jedným z hostí v publiku bola Claudia Schifferová, ktorá sa pozastavila nad tým ako sa stali prehliadky neosobnými od dôb, kedy ona spoločne s ďalšími topmodelkami pracovala pre Chanel v 90. rokoch. "Modelky sú už len číslo, zatiaľ čo v 90. rokoch všetci vedeli, ako sa voláme," uviedla Schifferová. I to podľa AP dokumentuje, že dôraz sa teraz kladie na produkt.
Mnohé značky ako napríklad Stella McCartney či Yves Saint Laurent, ktoré sa rovnako prezentovali v Paríži, sa medzitým snažia nájsť nové spôsoby, ako propagovať svoje výrobky. Reklama v luxusných časopisoch už vraj nie je tou najúčinnejšou cestou, ako získať ďalších zákazníkov. A tak sú čím ďalej tým viac vidieť na internete či sa spájajú s inými firmami.
Lucia/ilustračné
Napríklad návrhárka Stella McCartneyová navrhuje športovné oblečenie pre Adidas, tašky pre LeSportsac či bielizeň Bendon. Limitované kolekcie vymýšľa tiež pre konfekčný reťazec H&M či austrálsky Target."Luxusná značka dnes nie je luxusnou značkou, pokiaľ nie je vidno," hovorí Cedric Charbit, ktorý má na starosti reklamu na dámsku módu francúzskych obchodných domov Printemps. Podľa neho priaznivci McCartneyovej odmietajú súčasné zásady luxusného sektoru, pretože sú príliš okázalé a okaté.
Pragmatický prístup britskej návrhárky začína prinášať výsledky. Jej značka vlani prvýkrát hospodárila so ziskom. čo sa podarilo o rok skôr, než očakávala jej materská skupina Gucci Group. McCartneyová sa na vrchol dostala aj napriek tomu, že vo svojich kolekciách nepoužíva kožu a kožušiny - patrí totiž medzi bojovníkov za práva zvierat a je vegetariánka.
Cez internet obchoduje tiež módny dom Yves Saint Laurent, ktorý naposledy zriadil svoj on-line obchod pre amerických zákazníkov.