Filmový priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Henri Sivonen
Kvôli tlaku verejnej mienky a čisto ekonomickým dôvodom, niektoré štúdiá začínajú myslieť viac na ekológiu.
Hollywoodski herci sa v poslednej dobe snažia ukázať v ekologicky priaznivom svetle - na predávaní najrôznejších cien chodia po zelených kobercoch a pri nakrúcaní konzumujú biopotraviny.
Podľa agentúry AP je to možno iba komédia. Pri nakrúcaní filmov a televíznych show sa spotrebuje obrovské množstvo energie nutné na prevoz sofistikovanej techniky a v Hollywoode sa plytvá každý deň. V obrovských dielňach miznú tony dreva, ocele a farieb, aby vznikli kulisy, ktoré po skončení natáčania vyhadzujú.
Aj multiplexy spotrebujú veľa elektriny, i keď by mohli ušetriť, pokiaľ by z prevádzky vyradili staré stroje na praženie popkornu alebo predpotopné premietačky. Štúdie, ktoré pred dvoma rokmi zverejnila Kalifornská univerzita v Los Angeles potvrdzujú, že práve z týchto dôvodov je filmový priemysel v južnej Kalifornii druhým najväčším znečisťovateľom, hneď za ropnými spoločnosťami.
Kvôli tlaku verejnej mienky a čisto ekonomickým dôvodom, niektoré štúdiá začínajú myslieť viac na ekológiu. Spoločnosť Fox napríklad pri nakrúcaní televíznej série 24 hodín začala ako palivo pre generátory používať bionaftu, inde sa šetrí napríklad používaním automobilov na hybridný pohon.
Niektoré kroky štúdií šetria peniaze úsporným osvetľovacím systémom alebo klimatizáciou. Populárne začínajú byť aj solárne panely. Spoločnosť Fox presadzovala aj to, aby tradičný červený koberec pri udeľovaní televíznych cien Emmy nahradil zelený. Usporiadateľ s tým nesúhlasil, ale zariadil, aby tohtoročný koberec vyrobili z recyklovaných PET fliaš a po skončení akcie sa o neho podelili miestne školy.
Producenti si často kupujú takzvané emisné "odpustky" a za každý svoj čin proti prírode potom darujú niečo na ekologickú kampaň. Odpustky platili napríklad tvorcovia známeho filmu Ala Gorea Nepríjemná pravda o globálnom otepľovaní. Štúdio Universal, ktoré nakrútilo film Božský Evan, zase darovalo financie na zasadenie 2000 stromov. Tieto ich kroky však samozrejme mnohí odsudzujú.
Emisné odpustky použilo i štúdio Warner Brothers pri nakrúcaní filmu Syriana, na zníženie emisií, ale napríklad recykluje kulisy alebo tlačí scenáre obojstranne.
"Musíte začať merať svoju uhlíkovú stopu a potom ju zmenšovať, aby už používala alternatívne palivá alebo znižovala energetické zaťaženie. Je jednoduché vypísať šek, zaplatiť tisíce dolárov a povedať: ja som ekologický," hovorí Shelley Billicková, ktorá ekologické aktivity vo Warner Brothers koordinuje.
Spoločnosť News Corp má pocit, že najlepším spôsobom, ako pomôcť životnému prostrediu, by bolo ovplyvniť v tomto smere divákov. No samotná spoločnosť podľa vlastných odhadov vypustí do ovzdušia 640 tisíc ton oxidu uhličitého. Ľudia, ktorí sa pozerajú na ich programy alebo čítajú noviny, ale vypustí sedem miliárd ton. A to je podľa zástupcov tejto spoločnosti potenciál, ktorý by stálo za to využiť.